"Łowiec Polski" - numer 4/2017
Porady praktyczne

Łowisko w sieci

Jak wygląda plan odstrzału sąsiednich kół? Gdzie dokładnie przebiega granica obwodu? Która część lasu stanowi własność prywatną? Odpowiedzi na te pytania bez trudu znajdziemy dzisiaj w Internecie.

Lasy Państwowe udostępniły w sieci Bank Danych o Lasach (www.bdl.lasy.gov.pl). W jego zasobach znalazło się wiele cennych informacji, również dane dotyczące łowiectwa. Część zakładek może okazać się dla myśliwych mało zrozumiała, ale kilka może być bardzo pomocnych, szczególnie łowczemu.

Wielu myśliwych korzysta już z „rolniczego” geoportalu, na którym możemy nie tylko obejrzeć różnego rodzaju mapy naszych łowisk, ale również uzyskać informacje o danych katastralnych (granice poszczególnych działek i ich numery). Uzyskana wiedza pozwala nam szybko dotrzeć do właścicieli gruntów, a jest to szczególnie pomocne podczas wyboru miejsc pod budowę ambon i dzierżawę poletek łowieckich.

Leśnicy poszli krok dalej i w jednym miejscu udostępnili dane geoportalu, dokładając siatkę granic obwodów łowieckich i dane dotyczące inwentaryzacji oraz odstrzału w poszczególnych łowiskach. W ten sposób powstało bardzo praktyczne i bardzo pomocne narzędzie codziennej gospodarki łowieckiej. Zobrazujmy to przykładem z życia.

W czasie jednego sezonu łowczy pewnego koła strzelił na terenie jednego tylko rewiru o powierzchni zaledwie 100 ha aż 12 lisów. Pod koniec lutego wybrał się tam ponownie, ale tym razem oprócz sztucera zabrał ze sobą termowizor. Chciał się przekonać, czy aby na pewno udało mu się wyeliminować większość drapieżników.

I bardzo się zdziwił, gdy podczas zasiadki dostrzegł sześć rudzielców, które wyruszyły na polowanie. Zagadkę można wyjaśnić dzięki danym udostępnionym w leśnym banku i aktualizowanym co roku. Łowczy sprawdził tam, jak kształtują się roczne plany łowieckie sąsiadów. W tym konkretnym przypadku okazało się, że myśliwi z sąsiedniego łowiska, polując na 8 tys. ha, strzelają w sezonie zawrotną liczbę… dziesięciu przecher.

  Resztę artykułu przeczytasz w pełnym wydaniu "Łowca Polskiego"

 

Copyright © by Łowiec Polski - Wszelkie prawa zastrzeżone