fot. Jerzy Kossak

Myśliwski portret Kossaka

Do najbardziej udanych przedstawień patrona myśliwych należy z pewnością obraz Jerzego Kossaka zatytułowany „Widzenie św. Huberta”. Na Międzynarodowej Wystawie Łowieckiej w Berlinie w 1937 r. praca ta została wyróżniona złotym medalem.

Gończe, podkuliwszy ogony, skupiają się wokół jeźdźca dosiadającego siwego konia. Myśliwy opuścił kuszę i w zdumieniu patrzy przed siebie. W głębi lasu, między pniami potężnych świerków ukazuje się biały jeleń z promieniejącym krzyżem między tykami wieńca. Obraz jest rozświetlony, kusi barwami i widać, że pędzel prowadziła ręka natchnionego artysty.

Jerzy Kossak (1886–1955) to najstarszy syn Wojciecha Kossaka i Marii z domu Kisielnickiej, herbu Topór. Brat poetki i dramatopisarki Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej i pisarki Magdaleny Samozwaniec. Wnuk Juliusza Kossaka. Ukończył Gimnazjum św. Jacka w Krakowie, następnie Szkołę Kadetów. Nie przejawiał jednak chęci do dalszej nauki i nie podjął studiów na uczelni artystycznej. Malarstwa uczył się pod okiem ojca, w krakowskiej „Kossakówce”, willi kupionej jeszcze przez dziadka. Nie mógł sobie wymarzyć lepszej akademii sztuk pięknych! Od początku swojej drogi artystycznej Coco, tak bowiem zwano Jerzego w domu, zdradzał duży talent. Dziadek Juliusz, widząc próbki jego prac, mówił do Wojciecha: „Zobaczysz, że on nas obu jeszcze zakasuje jako malarz”.

Jerzy naśladował ojca. Wybierał te same tematy, niekiedy nawet kopiował jego obrazy, a i tytułował je podobnie. Szybko udowodnił, że jest godnym kontynuatorem dzieła Kossaków, malując sceny z powstania listopadowego, I wojny światowej (wziął w niej udział, służąc na froncie włoskim w randze porucznika pułku ułanów austriackich) i batalii 1920 r. Nieobca mu była również tematyka folklorystyczna, malował wesela krakowskie i góralskie. Duży popyt znalazł liryczny cykl obrazów z motywem konia, ułana i dziewczyny. Na obrazach główni aktorzy stoją u płotu, przy studni lub przed domem, a wokół pysznią się malwy lub słoneczniki. Wyczuwa się bliskie rozstanie, gdyż wojak wyjeżdża na front…

Pierwszą wystawę swoich prac miał w 1910 r. w Krakowie, w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych. W 1931 r. w Katowicach otwarto wystawę trzech Kossaków – Jerzy wystawił wtedy płótno zatytułowane „Reduta Ordona”.

Z czasem Jerzy Kossak zmierzył się z tematyką łowiecką, którą dzięki ojcu poznał od podszewki. Obaj znakomicie jeździli konno i wiele czasu spędzili na łowach, które później każdy dokumentował w swoich pracach (na płótnie bądź akwarelami). Artysta przedstawiał nie tylko polowania par force, ale także napad wilków na sanie. Gdy nie udawało mu się namalować końskiego kopyta, Wojciech kilkoma pociągnięciami pędzla poprawiał drobny feler. Nierzadko malowali obrazy razem i wspólnie je sygnowali. Ważniejsze prace o tematyce myśliwskiej to: „Epizod z polowania”, „Bieg myśliwych z psami za jeleniem”, „Polowanie z psami”, „Polowanie par force”, „Wyjazd na polowanie”, „Na spacerze myśliwskim”, „Wyjazd sankami na polowanie”, „Św. Hubert”, „Celny strzał”, „Niedźwiedź osaczony”, „Napad wilków”, „Konie napadnięte przez wilki”, „Polowanie par force u Józefa hr. Potockiego w Antoninach”.

Podziel się
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Inne ciekawe artykuły

Tradycje i zwyczaje

Ostatni z wielkich

Polegał na swej intuicji malarskiej. Bardziej niż w talent, którym został hojnie obdarzony, wierzył w ciężką pracę. Myśliwi doskonale znają jego niezwykłej urody rysunki przedstawiające

Polowanie i myśliwy

Fundusze dla łowiectwa

Prowadzone przez nas działania edukacyjne i promocyjne można z powodzeniem współfinansować ze środków samorządowych i unijnych. Przykład dali – jakżeby inaczej – przedsiębiorczy i zaradni

Polowanie i myśliwy

Ostatni z II Rzeczypospolitej

O wyczynach łowieckich jego matki regularnie donosił nasz miesięcznik. Ojciec brał udział w zawodach strzeleckich razem z legendarnym Józefem Kiszkurną. Krzysztof Kiwerski, który w tym

Polowanie i myśliwy

Tropiciel śladów

Na przestrzeni lat Marek Piotr Krzemień przekonał się, że łowiectwo, które towarzyszy człowiekowi od zarania dziejów, będąc nawet siłą napędową cywilizacji, pozostawiło ślady niemal w

Temat miesiąca

Sukces selekcji

W minionym sezonie strzeliliśmy prawie 2700 medalowych rogaczy, z czego złoty medal uzyskało ponad 500 parostków. A to jeszcze nie koniec, gdyż nie wszystkie zarządy