Do naszej redakcji każdego dnia napływa bardzo dużo pytań. Często prosi się nas o natychmiastową odpowiedź. Niestety, nie jesteśmy w stanie sprostać tym oczekiwaniom. Staramy się opisywać problemy, które nurtują dużą część czytelników, i wybierać najciekawsze z nich. W nagłych przypadkach należy się zgłaszać do ZG PZŁ bezpośrednio lub za naszym pośrednictwem: poczta@lowiec.pl.

Jak długo na łowach?

fot. Shutterstock

Pytanie:

Zarząd mojego koła podjął uchwałę, że myśliwy wykonujący polowanie indywidualne nie może przebywać jednorazowo w łowisku dłużej niż 12 godzin. Czy na podstawie statutu zarząd koła ma możliwość podjęcia uchwały określającej maksymalną liczbę godzin, jakie myśliwy może spędzić w łowisku w czasie wykonywania polowania?

Odpowiedź:

Zgodnie z postanowieniami Statutu Polskiego Związku Łowieckiego zawartymi w § 6, wykonywanie polowań indywidualnych oraz uczestnictwo w polowaniach zbiorowych jest jednym z praw każdego członka Zrzeszenia. Prawo to nabywane jest w momencie uzyskania członkostwa w Zrzeszeniu i wygasa wraz z jego utratą. W ustawie Prawo łowieckie brak zapisów ograniczających zakres czasowy polowania indywidualnego. Zatem w opisanej sytuacji mamy do czynienia z ewidentnym przekroczeniem statutowych uprawnień zarządu koła w zakresie podejmowanych uchwał. Paragraf 47 Statutu PZŁ jednoznacznie definiuje kompetencje zarządu koła w zakresie realizacji bieżących spraw związanych z prowadzeniem gospodarki łowieckiej, lecz nie uprawnia go do regulowania spraw związanych z wykonywaniem polowań, w tym polowań indywidualnych. Również statutowe kompetencje walnego zgromadzenia nie przewidują możliwości wyznaczenia czasu trwania polowania indywidualnego. Paragraf 36 pkt 11 statutu dotyczy m.in. ustalania przez ten organ zasad wydawania upoważnień do wykonywania polowań indywidualnych. Na podstawie tego przepisu nie można jednak podejmować uchwały dotyczącej maksymalnego czasu wykonywania takiego polowania. Również znowelizowane 10 września 2019 roku rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie szczegółowych warunków wykonywania polowania i znakowania tusz nie wprowadziło żadnych wytycznych, które pozwalałyby na limitowanie czasu wykonywania polowania indywidualnego. Zatem opisana uchwała została podjęta przez zarząd koła z naruszeniem norm prawnych i nie powinna funkcjonować. Uchwała ta powinna zostać uchylona przez właściwy zarząd okręgowy w ramach nadzoru organizacyjnego nad kołami łowieckimi.

Podstawa prawna: § 36 pkt 11 oraz § 47 Statutu PZŁ

Inne pytania czytelników

Cofnięcie zakazu polowań

Właściciel ponad 30-hektarowej działki we wrześniu tego roku dokonał jej wyłączenia z polowań. Nasze koło zostało o tym powiadomione pismem przesłanym ze starostwa powiatowego. W połowie listopada właściciel wystąpił z wnioskiem do koła o oszacowanie na opisanej działce wyrządzonej przez dziki szkody w kukurydzy. Dołączył kopię pisma przesłanego do starosty o rezygnacji z zakazu polowań na tej działce. Czy koło ma obowiązek dokonać szacowania i wypłacić odszkodowanie?

Bóbr a plan łowiecki

Do naszego koła łowieckiego wpłynęło pismo z urzędu gminy, na terenie której znajduje się pewna część dzierżawionego przez nas obwodu łowieckiego. W piśmie poinformowano nas, że jeżeli w projekcie rocznego planu łowieckiego na sezon 2021/2022 nie uwzględnimy odstrzału bobra, to wójt gminy wyda postanowienie o odmowie uzgodnienia tego planu. Podpisał się pod tym – na podstawie upoważnienia wójta – pracownik urzędu gminy w randze podinspektora. Jak w takiej sytuacji powinno się zachować koło? Czy rzeczywiście może to stanowić podstawę do odmowy zatwierdzenia rocznego planu łowieckiego na kolejny sezon łowiecki?

Uchwały „na nowo”

Przed walnym zgromadzeniem zaplanowanym na czerwiec powstały u nas w kole następujące wątpliwości: czy nowy Statut PZŁ powoduje, że wszystkie uchwały mamy podejmować na nowo

Kwestia pierwszeństwa

Jak należy traktować przepisy znowelizowanej ustawy łowieckiej w zakresie pierwszeństwa w przyjmowaniu nowych członków do koła łowieckiego i jakie ewentualnie grożą konsekwencję za ich niespełnienie?