Do naszej redakcji każdego dnia napływa bardzo dużo pytań. Często prosi się nas o natychmiastową odpowiedź. Niestety, nie jesteśmy w stanie sprostać tym oczekiwaniom. Staramy się opisywać problemy, które nurtują dużą część czytelników, i wybierać najciekawsze z nich. W nagłych przypadkach należy się zgłaszać do ZG PZŁ bezpośrednio lub za naszym pośrednictwem: poczta@lowiec.pl.

Tylko na własny użytek?

Pytanie:

Zarząd naszego koła łowieckiego wprowadził przepis o odstrzale dzików wyłącznie na własny użytek, co skutkuje znaczącym spadkiem odstrzałów. Dodam, że dzierżawione obwody łowieckie leżą w strefach czerwonej i żółtej oraz w obszarze WAMTA afrykańskiego pomoru świń. Czy decyzja zarządu koła nie stoi w sprzeczności z zasadami walki z pomorem? Czy nie jest to działanie na szkodę koła?

Odpowiedź:

Odpowiedź jest złożona, gdyż wynika z uwarunkowań postanowień ogólnokrajowych aktów prawnych, jak również Statutu Polskiego Związku Łowieckiego. Skoro obwody położone są w obszarze objętym ograniczeniami (strefa czerwona), obszarze ochronnym (strefa żółta) oraz obszarze WAMTA, to w takich rejonach realizuje się pozyskanie w ramach gospodarki łowieckiej i prowadzi się odstrzał sanitarny. Tym samym, w zależności od strefy, występują ograniczenia w możliwości przeznaczenia dzików. Pamiętajmy, że dziki odstrzelone w strefie czerwonej mogą jedynie zostać wzięte na użytek własny myśliwych lub być poddane utylizacji, niezależnie od formy zrealizowanego odstrzału. Z kolei dziki pochodzące ze strefy żółtej i obszaru WAMTA, pozyskane w drodze gospodarki łowieckiej, mogą być przeznaczone do skupu i na użytek własny myśliwych. Oprócz tego należy pamiętać, że dziki ze strefy żółtej i obszaru WAMTA, upolowane w drodze odstrzału sanitarnego, mogą być przeznaczone wyłącznie na użytek własny myśliwych lub poddane utylizacji.

Kolejnym nie mniej ważnym aspektem jest fakt, że w opisanej przez czytelnika sytuacji mamy do czynienia z przekroczeniem kompetencji zarządu koła. Należy w tym miejscu wskazać, że zgodnie z §36 pkt 11 Statutu PZŁ do wyłącznej kompetencji walnego zgromadzenia należy m.in. ustalanie zasad zagospodarowania pozyskanej zwierzyny. Jednocześnie taka forma ograniczenia, dotycząca przeznaczenia odstrzelonych dzików wyłącznie na użytek własny myśliwych, narusza postanowienia zawarte w § 6 ust. 2 pkt 3 statutu w zakresie praw członka Zrzeszenia, dotyczących polowań indywidualnych i zbiorowych. Przez ustanowienie z góry określonych zasad postępowania po odstrzale z upolowaną zwierzyną mamy do czynienia ze swoistym ograniczeniem prawa do polowania, gdyż nie każdy myśliwy jest zainteresowany pobieraniem tuszy na użytek własny.

Dodatkowo przy takich ograniczeniach możemy mieć do czynienia z możliwością niewykonania zatwierdzonego rocznego planu łowieckiego w zakresie pozyskania dzików, co w aspekcie długofalowym może skutkować określonymi sankcjami, łącznie z utratą obwodu łowieckiego na mocy art. 29a ust. 2a pkt 1 ustawy Prawo łowieckie.

Nie bez znaczenia pozostają podniesione przez czytelnika aspekty związane ze zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt. W terenach, gdzie wirus afrykańskiego pomoru świń już występuje, jak również w strefach ochronnych dąży się do maksymalnego ograniczenia zagęszczenia populacji dzików stanowiących główny rezerwuar wirusa w środowisku naturalnym. Zatem, opisane działanie z całą pewnością nie będzie przyczyniało się do realizacji wytycznych w zakresie ograniczania rozprzestrzeniania się wirusa ASF.

Mając na względzie wielowątkowość przedstawionego problemu zawartą w opisanych rozważaniach, trzeba stwierdzić, że tego rodzaju działania zarządu koła są nieuprawnione, a wszelkie uchwały, na podstawie których wprowadzono w życie te niezgodne z prawem i Statutem PZŁ przepisy, powinny zostać uchylone przez właściwy zarząd okręgowy w ramach statutowego prawa nadzoru nad kołami łowieckimi (§ 98 ust. 1 pkt 1 Statutu).

Inne pytania czytelników

Porządek obrad

Nowy Statut Polskiego Związku Łowieckiego wyposażył walne zgromadzenie w kompetencję uchwalania porządku obrad walnego zgromadzenia.

Zespół nadzorczo-kontrolny

Na okręgowym zjeździe delegatów został wybrany pięcioosobowy zespół nadzorczo-kontrolny. Proszę o wyjaśnienie, jakie ma on kompetencje. Ani w Statucie PZŁ, ani w ustawie Prawo łowieckie nie znalazłem stosownych zapisów.

Limit odstrzału

Od roku pełnię funkcje łowczego koła i w związku z tym mam pytanie w kwestii wydawania upoważnień do wykonywania polowania indywidualnego. Czy mając w rocznym

Gdy myśliwy poniósł szkody

Dwóch myśliwych, członków naszego koła, posiada grunty rolne. Myśliwi ci od dwóch lat zgłaszają się po odszkodowania za szkody wyrządzone przez zwierzynę. Czy takie działanie jest zgodne z przepisami prawa? Kto w opisanej sytuacji powinien dokonać szacowania szkód?