Do naszej redakcji każdego dnia napływa bardzo dużo pytań. Często prosi się nas o natychmiastową odpowiedź. Niestety, nie jesteśmy w stanie sprostać tym oczekiwaniom. Staramy się opisywać problemy, które nurtują dużą część czytelników, i wybierać najciekawsze z nich. W nagłych przypadkach należy się zgłaszać do ZG PZŁ bezpośrednio lub za naszym pośrednictwem: poczta@lowiec.pl.

Tylko na własny użytek?

Pytanie:

Zarząd naszego koła łowieckiego wprowadził przepis o odstrzale dzików wyłącznie na własny użytek, co skutkuje znaczącym spadkiem odstrzałów. Dodam, że dzierżawione obwody łowieckie leżą w strefach czerwonej i żółtej oraz w obszarze WAMTA afrykańskiego pomoru świń. Czy decyzja zarządu koła nie stoi w sprzeczności z zasadami walki z pomorem? Czy nie jest to działanie na szkodę koła?

Odpowiedź:

Odpowiedź jest złożona, gdyż wynika z uwarunkowań postanowień ogólnokrajowych aktów prawnych, jak również Statutu Polskiego Związku Łowieckiego. Skoro obwody położone są w obszarze objętym ograniczeniami (strefa czerwona), obszarze ochronnym (strefa żółta) oraz obszarze WAMTA, to w takich rejonach realizuje się pozyskanie w ramach gospodarki łowieckiej i prowadzi się odstrzał sanitarny. Tym samym, w zależności od strefy, występują ograniczenia w możliwości przeznaczenia dzików. Pamiętajmy, że dziki odstrzelone w strefie czerwonej mogą jedynie zostać wzięte na użytek własny myśliwych lub być poddane utylizacji, niezależnie od formy zrealizowanego odstrzału. Z kolei dziki pochodzące ze strefy żółtej i obszaru WAMTA, pozyskane w drodze gospodarki łowieckiej, mogą być przeznaczone do skupu i na użytek własny myśliwych. Oprócz tego należy pamiętać, że dziki ze strefy żółtej i obszaru WAMTA, upolowane w drodze odstrzału sanitarnego, mogą być przeznaczone wyłącznie na użytek własny myśliwych lub poddane utylizacji.

Kolejnym nie mniej ważnym aspektem jest fakt, że w opisanej przez czytelnika sytuacji mamy do czynienia z przekroczeniem kompetencji zarządu koła. Należy w tym miejscu wskazać, że zgodnie z §36 pkt 11 Statutu PZŁ do wyłącznej kompetencji walnego zgromadzenia należy m.in. ustalanie zasad zagospodarowania pozyskanej zwierzyny. Jednocześnie taka forma ograniczenia, dotycząca przeznaczenia odstrzelonych dzików wyłącznie na użytek własny myśliwych, narusza postanowienia zawarte w § 6 ust. 2 pkt 3 statutu w zakresie praw członka Zrzeszenia, dotyczących polowań indywidualnych i zbiorowych. Przez ustanowienie z góry określonych zasad postępowania po odstrzale z upolowaną zwierzyną mamy do czynienia ze swoistym ograniczeniem prawa do polowania, gdyż nie każdy myśliwy jest zainteresowany pobieraniem tuszy na użytek własny.

Dodatkowo przy takich ograniczeniach możemy mieć do czynienia z możliwością niewykonania zatwierdzonego rocznego planu łowieckiego w zakresie pozyskania dzików, co w aspekcie długofalowym może skutkować określonymi sankcjami, łącznie z utratą obwodu łowieckiego na mocy art. 29a ust. 2a pkt 1 ustawy Prawo łowieckie.

Nie bez znaczenia pozostają podniesione przez czytelnika aspekty związane ze zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt. W terenach, gdzie wirus afrykańskiego pomoru świń już występuje, jak również w strefach ochronnych dąży się do maksymalnego ograniczenia zagęszczenia populacji dzików stanowiących główny rezerwuar wirusa w środowisku naturalnym. Zatem, opisane działanie z całą pewnością nie będzie przyczyniało się do realizacji wytycznych w zakresie ograniczania rozprzestrzeniania się wirusa ASF.

Mając na względzie wielowątkowość przedstawionego problemu zawartą w opisanych rozważaniach, trzeba stwierdzić, że tego rodzaju działania zarządu koła są nieuprawnione, a wszelkie uchwały, na podstawie których wprowadzono w życie te niezgodne z prawem i Statutem PZŁ przepisy, powinny zostać uchylone przez właściwy zarząd okręgowy w ramach statutowego prawa nadzoru nad kołami łowieckimi (§ 98 ust. 1 pkt 1 Statutu).

Inne pytania czytelników

Odstrzał w strefie WAMTA

Według opinii zarządu naszego koła za odstrzał dzików w strefie WAMTA myśliwemu, który dokonał odstrzału, nie przysługuje kwota ryczałtu. Czy jest to postępowanie zgodne z prawem? Dodatkowo, kto ustala obszar tej strefy, w jakim celu i gdzie można znaleźć wytyczne w zakresie przebiegu granicy tej strefy?

Zaświadczenie o kolizji

Do zarządu koła zwracają się poszkodowani w wypadkach drogowych z udziałem zwierzyny, do których doszło na terenie naszego obwodu, z prośbami o wydanie zaświadczeń. Czy mamy taki obowiązek? Nadmieniam, że otrzymaliśmy wezwanie do zapłaty wraz kosztorysem remontu samochodu. Jak postępować w takich przypadkach?

Dla kogo tusza

Czy tusza zwierzyny grubej strzelonej podczas polowania zbiorowego może być udostępniona wyłącznie myśliwemu, który dokonał jej odstrzału, czy też innemu myśliwemu biorącemu udział w tym polowaniu?

Odwołanie od uchwały

Jestem członkiem zarządu koła łowieckiego. Podczas jednego z posiedzeń zarząd rozpatrywał podanie o przyjęcie do koła nowego członka. Po wysłuchaniu zainteresowanego odbyło się głosowanie. Na pięciu członków zarządu trzy głosy były za i dwa przeciw, tym samym osoba ta została przyjęta do koła. Jednak w terminie trzech tygodni do zarządu wpłynęło odwołanie od tej uchwały do walnego zgromadzenia, podpisane przez co najmniej 1/3 członków koła. Podczas kolejnego posiedzenia zarządu prezes odczytał złożone odwołanie i zarządził ponowne głosowanie w sprawie przyjęcia do koła. Wynik był identyczny jak w poprzednim głosowaniu, po czym prezes stwierdził, że uważa sprawę za ostatecznie zakończoną. Czy takie postępowanie było prawidłowe i czy osoba tak przyjęta jest członkiem naszego koła?