Do naszej redakcji każdego dnia napływa bardzo dużo pytań. Często prosi się nas o natychmiastową odpowiedź. Niestety, nie jesteśmy w stanie sprostać tym oczekiwaniom. Staramy się opisywać problemy, które nurtują dużą część czytelników, i wybierać najciekawsze z nich. W nagłych przypadkach należy się zgłaszać do ZG PZŁ bezpośrednio lub za naszym pośrednictwem: poczta@lowiec.pl.

Uchwały „na nowo”

Pytanie:

Przed walnym zgromadzeniem zaplanowanym na czerwiec powstały u nas w kole następujące wątpliwości: czy nowy Statut PZŁ powoduje, że wszystkie uchwały mamy podejmować na nowo podczas walnego zgromadzenia? Czy uchwałę określającą zasady wydawania odstrzałów musimy uzupełnić o określenie zasad udziału w polowaniach zbiorowych, czy też możemy podjąć osobną uchwałę, która określi te zasady?

Odpowiedź:

Zgodnie z par. 4 pkt 1 uchwały XXIV Krajowego Zjazdu Delegatów Polskiego Związku Łowieckiego z 16 lutego 2019 roku wprowadzającej Statut Polskiego Związku Łowieckiego – koła łowieckie są obowiązane w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie Statutu PZŁ dostosować swoje uchwały do postanowień obecnego statutu. Korekty wymagają uchwały wydane na podstawie poprzednio obowiązującego stanu prawnego, a które są niezgodne z obecnie obowiązującym Statutem PZŁ. Podkreślić przy tym należy, że nie ma potrzeby (obowiązku) podejmowania uchwał „na nowo”, jeżeli uchwała nie jest sprzeczna z postanowieniami Statutu PZŁ.

Każde koło łowieckie, w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie Statutu PZŁ, powinno przeanalizować obowiązujące w kole uchwały, a następnie zakwalifikować każdą uchwałę do jednej z dwóch kategorii: 1) uchwały zgodne z obecnie obowiązującym statutem (tj. uchwały niewymagające podejmowania czynności); 2) uchwały, które naruszają obecnie obowiązujący Statut PZŁ lub też nie spełniają wszystkich jego wymogów.

Przykładem uchwały zakwalifikowanej do pierwszej kategorii, a więc takiej, która nie wymaga interwencji walnego zgromadzenia, może być uchwała w sprawie ustalenia składek członkowskich w kole. Zarówno poprzednio obowiązujący, jak i obecny statut przewidywał w kompetencjach walnego zgromadzenia podjęcie uchwały w sprawie wysokości składki członkowskiej oraz sposobu i terminu jej uiszczenia.

Przykładem uchwały zaliczonej do drugiej kategorii, a więc takiej, która powinna zostać dostosowana do obecnie obowiązującego Statutu PZŁ, jest uchwała w sprawie wpisowego do koła. W poprzednim stanie prawnym koło miało możliwość określić wyłącznie wysokość wpisowego. Obecnie walne zgromadzenie określa wysokość, termin i zasady uiszczania wpisowego (par. 26 ust. 1 oraz par. 36 pkt 9 Statutu PZŁ). W zaistniałej sytuacji walne zgromadzenie powinno uzupełnić uchwałę o wymagane elementy, tj. wskazanie terminu oraz zasad uiszczania wpisowego.

Obowiązujący Statut PZŁ zalicza do kompetencji walnego zgromadzenia podjęcie uchwały w sprawie zasad udziału w polowaniach zbiorowych. Mimo faktu, że upoważnienie do wydania takiej uchwały zawarto w tym samym punkcie co upoważnienie do wydania uchwały w sprawie zasad wydawania upoważnień do wykonywania polowań indywidualnych – określenie wzmiankowanych zasad nie musi znajdować się w jednej uchwale. Odpowiadając na zadane przez Czytelnika pytanie należy wskazać, że zarówno uchwalenie osobnej uchwały, która będzie normowała wyłącznie zasady udziału w polowaniach zbiorowych, jak również uzupełnienie istniejącej uchwały w sprawie zasad wydania upoważnień do wykonywania polowań indywidualnych o kwestię polowań zbiorowych, będzie prawidłowe. Oczywiście w takim przypadku należy mieć przede wszystkim na uwadze czytelność podjętych uchwał dla członków koła.

Planując dostosowanie uchwał do obecnego Statutu PZŁ, warto w szczególności zwrócić uwagę na następujące kwestie: regulamin walnego zgromadzenia (par. 38 pkt 18 statutu), określenie sposobu informowania członków koła o przyjęciu nowego członka do koła (par. 25 ust. 3 statutu), określenie terminu i zasad uiszczania wpisowego (par. 26 ust. 1 statutu), określenie zasad wydawania upoważnień do wykonywania polowań indywidualnych, zasad udziału w polowaniach zbiorowych, zasad zagospodarowania pozyskanej zwierzyny oraz zasad postępowania z trofeami (par. 38 pkt 11 statutu).

Inne pytania czytelników

Biegły szacuje

Jestem członkiem koła łowieckiego od ponad 20 lat. Szacuję szkody wyrządzone przez zwierzynę w uprawach rolnych. W ciągu ostatnich dwóch lat ze względu na rosnącą

Zespół nadzorczo-kontrolny

Na okręgowym zjeździe delegatów został wybrany pięcioosobowy zespół nadzorczo-kontrolny. Proszę o wyjaśnienie, jakie ma on kompetencje. Ani w Statucie PZŁ, ani w ustawie Prawo łowieckie nie znalazłem stosownych zapisów.

Dystrybucja tusz zwierzyny

Czy zarząd koła łowieckiego może zabronić pobrania na użytek własny upolowanej sztuki zwierzyny grubej?