Do naszej redakcji każdego dnia napływa bardzo dużo pytań. Często prosi się nas o natychmiastową odpowiedź. Niestety, nie jesteśmy w stanie sprostać tym oczekiwaniom. Staramy się opisywać problemy, które nurtują dużą część czytelników, i wybierać najciekawsze z nich. W nagłych przypadkach należy się zgłaszać do ZG PZŁ bezpośrednio lub za naszym pośrednictwem: poczta@lowiec.pl.

Zespół nadzorczo-kontrolny

Pytanie:

Na okręgowym zjeździe delegatów został wybrany pięcioosobowy zespół nadzorczo-kontrolny. Proszę o wyjaśnienie, jakie ma on kompetencje. Ani w Statucie PZŁ, ani w ustawie Prawo łowieckie nie znalazłem stosownych zapisów.

Odpowiedź:

Nowy Statut Polskiego Związku Łowieckiego wprowadził obowiązek wyboru przez okręgowe zjazdy delegatów od 3 do 5 członków zespołu nadzorczo-kontrolnego, nie precyzując przy tym uprawnień tego zespołu (§ 97 pkt 10). Trudno precyzyjnie określić kompetencje tego zespołu. Ponieważ jednak przepisy znowelizowanej ustawy Prawo łowieckie zlikwidowały okręgowe rady łowieckie, a tym samym i okręgowe komisje rewizyjne, zasadnym stało się powołanie zespołu, którego zadaniem będzie kontrola działalności zarządów okręgowych w zakresie wykonywania obowiązków statutowych. Zespoły takie, mając umocowanie statutowe, będą mogły dokonywać okresowych kontroli działalności zarządów okręgowych w sposób kompleksowy lub wyrywkowy, pod kątem konkretnego zagadnienia, które jest lub było realizowane przez zarząd. Potwierdzeniem tego mogą być zapisy § 95 ust. 2 pkt 2 ppkt a oraz § 97 pkt 3 statutu, gdzie mowa jest o sprawozdaniu zespołu nadzorczo-kontrolnego, które powinno zostać przesłane delegatom na okręgowy zjazd delegatów wraz z zawiadomieniem o zjeździe. Sprawozdanie to powinno być rozpatrzone i zatwierdzone przez okręgowy zjazd delegatów. Zatem zespół ten należy utożsamiać z funkcjonującymi do niedawna okręgowymi komisjami rewizyjnymi. Jednak w odróżnieniu od tych komisji zakres przedmiotowy jego funkcjonowania nie został w żaden sposób opisany w nowo wprowadzonym statucie.

Inne pytania czytelników

Okręgowa selekcja

Zarząd okręgowy przysłał do mojego koła uchwałę ORŁ, która w moim odczuciu znacząco zmienia zasady selekcji. Czy delegacja zawarta w uchwale NRŁ pozwala na wprowadzenie

W łowisku bez odstrzału

Członkowie kół łowieckich powinni być traktowani w jednakowy sposób. Jednak w moim kole łowieckim członek komisji rewizyjnej, nie mając ważnego odstrzału, był dwukrotnie na polowaniu, czego potwierdzeniem są m.in. wpisy w książce ewidencji na polowaniu indywidualnym (zwierzyny nie pozyskał). Jakie konsekwencje powinien ponieść taki myśliwy i kto może ewentualnie nałożyć sankcje karne? Zarząd twierdzi, że jest bezsilny, gdyż myśliwy pełni funkcję w organie koła.

Spór o książkę

W moim kole łowieckim, dzierżawiącym dwa obwody łowieckie (polny i leśny), książka ewidencji pobytu na polowaniu indywidualnym w obwodzie polnym znajduje się na posesji strażnika łowieckiego. Jeśli zaś chodzi o obwód leśny, to prezes i łowczy koła stoją na stanowisku, że książka musi znajdować się na posesji Administracji Lasów Państwowych, czyli de facto u leśniczego, który nie jest członkiem naszego koła. Jest to miejsce, do którego dojazd jest utrudniony, skutkiem czego wpis sprawia wiele kłopotów i jest czasochłonny. Czy taka interpretacja przepisów przez prezesa i łowczego jest poprawna?

Trening z noktowizorem

Na strzelnicy PZŁ myśliwy używał sztucera z zamontowanym celownikiem noktowizyjnym. Strzelnica leży w województwie lubuskim, poza strefami ASF, gdzie polowanie na dziki z takimi celownikami jest dopuszczone. W gronie kolegów wywiązała się dyskusja, czy myśliwy, poza strefami ASF, może posiadać taką broń.