fot. Rafał Łapiński

Zakładamy pasy

W Polsce jest blisko 10 tysięcy pasów zaporowych, ale istnieje wyraźna dysproporcja między ich łączną długością (2,7 tys. km) a ilością wykładanej tam karmy (zbyt wielką!). Ten sposób zapobiegania szkodom jest skuteczny, ale czasochłonny, trudny organizacyjnie i wymagający pewnej wiedzy oraz regularnego zaangażowania.

Blisko 60 mln złotych! Tyle odszkodowań wypłaciły koła łowieckie w łowieckim roku gospodarczym 2018/2019. Jak kwota ta będzie się przedstawiać w kończącym się roku, trudno powiedzieć. Z jednej strony populacja dzika – głównego sprawcy szkód czynionych w płodach i uprawach rolnych – z roku na rok maleje (choćby z uwagi na afrykański pomór świń). Z drugiej zaś zwiększa się wiedza rolników na temat warunków otrzymywania odszkodowań. Pozostawiając te kwestie na boku, trzeba stwierdzić, że niezależnie od wysokości szkód, dbając o budżet koła, należy podejmować wszelkie działania zapobiegawcze, by zaoszczędzone środki móc przeznaczyć na inne statutowe cele.

Istnieje wiele metod zabezpieczenia się przed szkodami. Pierwsza i podstawowa to właściwe planowanie łowieckie. Utrzymywanie populacji zwierząt łownych we właściwej, to jest dostosowanej do pojemności łowiska, liczbie wymaga znajomości jej struktury płciowej i wiekowej i sterowania nią. Stąd też w rocznych planach łowieckich w przypadku prawie wszystkich gatunków zwierzyny grubej podaje się wartości odrębnie dla samic, samców i młodzieży. W niektórych krajach w ogóle nie przeprowadza się corocznej inwentaryzacji zwierzyny, a wielkość odstrzału uzależniona jest od wysokości szkód w rolnictwie w roku poprzednim. Jeżeli szkody są wysokie, to odstrzał zaplanuje się na wyższym poziomie. Jeżeli szkody maleją, to maleje i odstrzał.

W przypadku dzika, ze wszystkim znanych powodów, gospodarowanie populacją, czyli racjonalne i zrównoważone korzystanie z tego odnawialnego zasobu środowiska, jest niemożliwe. Konieczne jest zatem poszukiwanie innych rozwiązań. Jeżeli w kole jest wielu myśliwych zamieszkujących na terenie obwodu łowieckiego lub w jego pobliżu, to logiczne wydaje się częstsze pilnowanie upraw, a możliwość stosowania nokto- i termowizji pozwala na naszą nocną aktywność przez cały miesiąc, nie tylko tydzień przed pełnią i po niej. Można również stosować armatki hukowe i inne urządzenia płoszące, ale wymaga to uzyskania zgody marszałka województwa na odstępstwo od zakazu płoszenia zwierzyny. Inną metodą jest dokarmianie, kwestionowane w ostatnich latach przez naszych adwersarzy. Należy w tym miejscu przypomnieć, że do tego sposobu uciekamy się w praktyce w dwóch przypadkach – w trakcie długich zim z zalegającą pokrywą śnieżną, kiedy dostęp do naturalnego żeru jest utrudniony, oraz wtedy, kiedy przewidywane szkody w uprawach i płodach rolnych będą znacząco większe niż zazwyczaj. W tej ostatniej sytuacji chodzi o odciągnięcie zwierzyny od pól. Należy jednak przestrzegać wszelkich zasad dotyczących wykładania karmy. Nie mogą to być zepsute odpadki spożywcze!

Przeciw wilkom

Samuel Childers to pastor, który w Afryce Wschodniej od ponad 20 lat ratuje dzieci z rąk rebeliantów tworzących fanatyczną organizację zwaną Armią Bożego Oporu. W

Tradycje i zwyczaje

Łowy i wojna

Jako żołnierz 2. Korpusu na Bliskim Wschodzie polował na dziki i karakale. W Rodezji nieraz zasadzał się na lamparta. Generał brygady Emil Mentel, kawaler Orderu

Tradycje i zwyczaje

Rogacz z klasą

Nasi przodkowie przypisywali poszczególne gatunki do kalendarza polowań. Jesień zawłaszczały jelenie, zimę zające, a wiosna należała do głuszca. Dzisiaj szaraki tylko dla wybranych, a wiosenne

Tradycje i zwyczaje

Diana z Puszczy Osieckiej

Lasy otwockie to pozostałość centralnej części niegdyś rozległej Puszczy Osieckiej, ciągnącej się od Warszawy aż po Garwolin. Była ona sceną wielkich łowów organizowanych przez rodzinę

Polowanie i myśliwy

Stołówki dla zwierzyny

Grunty rolne stanowiące własność kół łowieckich, na których można tworzyć śródpolne remizy, stanowią niewielki odsetek obwodów. Taki stan nie może nas jednak zrażać do działania.